Poslední říjnový den byla oficiálně zprovozněna dlouho očekávaná železniční trať Baku-Tbilisi-Kars. Trať vedoucí z Ázerbájdžánu přes Gruzii do východního Turecka je posledním úsekem železniční trasy, která efektivně propojuje Čínu s Evropou, a zároveň obchází problematické Rusko a Írán. Slavnostní ceremonie poblíž ázerbájdžánského hlavního města se kromě prezidenta Ilhama Alijeva zúčastnili i turecký prezident Erdogan a premiéři Gruzie, Uzbekistánu a Kazachstánu. Alijev se nechal slyšet, že 826 kilometrů dlouhá železnice je „nejkratším a nejspolehlivějším dopravním spojení mezi Asií a Evropou“. Zmínění státníci se v souvislosti s novou železniční trasou netají velkými ambicemi: měla by přepravit milion pasažérů a 5 milionů tun nákladu ročně, nejpozději do roku 2030 pak 3 miliony pasažérů, respektive 17 milionů tun zboží. Projekt byl plánovaný již zkraje 90. let – nejdříve jej však zhatila válka v Náhorním Karabachu, později ekonomické vyčerpání Gruzie po sérii válečných konfliktů. Většinu z investice převyšující miliardu dolarů financoval ázerbájdžánský Státní ropný fond. Dokončením této železnice se tak dvě jihokavkazské země po boku Turecka etablovaly ve významný transportní hub, jehož infrastruktura obchází Rusko, které v současnosti v EU platí za nevyzpytatelného obchodního partnera (vedle železnice byl v posledních dvou dekádách zprovozněn významný ropovod Baku-Tbilisi-Ceyhan a plynovod Baku-Tbilisi-Erzurum). Paneurasijská železnice slibuje přepravit lidi a zboží z Číny do Evropy za 15 dní, což je polovina doby, která je potřeba na námořní přepravu, přičemž cena této železniční dopravy je ve srovnání s dopravou leteckou poloviční.
(EN) http://www.eurasianet.org/node/85776
]]>Další články
« Ašúra v Baku: darování krve namísto krvavé podívané | Protestující v Baku se dovolávají prošetření obří korupční kauzy »